ORIGO FOLK FESTIVĀLS
06.Maijs, 2009
Jau sesto gadu t/c Origo aicina visus uz tradicionālo ORIGO FOLK FESTIVĀLU!
7. maijs, plkst. 19:00 – koncerts Ventspils kultūras centrā.
9. un 10. maijs, plkst. 18:00 – koncerti Lielajā Ģildē.
9. maijs, plkst. 12:00 – festivāla ieskaņas pasākums Rīgā, Stacijas laukumā pie t/c Origo.
Uzrādot GALACTICO Privilēģiju karti Biļešu Serviss kasēs – 20% atlaide biļetēm uz Origo Folkfestivāla koncertiem Lielajā Ģildē 9. un 10.maijā.
ZĪDA CEĻA MELODIJA
Šāgada festivāla tēma ir Zīda ceļš, tādēļ uz Latviju aicinātas grupas un mūziķi no valstīm un reģioniem, cauri kuriem no Ķīnas līdz Melnajai jūrai, līdz Eiropai un pat vēl tālākām zemēm vedis leģendārais tirdzniecības ceļš.
Festivāla viesi šoreiz būs grupas no Uzbekistānas, Irānas un Pakistānas. Īpašie pasākuma viesi būs Šingon budistu sektas mūki no Japānas, kuri garīgos tekstus skandē līdzīgi kā kristīgajā baznīcā tiek dziedāti gregoriskie dziedājumi.
Mūsu tālie ciemiņi divus vakarus (9. un 10. maijā) uzstāsies Lielajā Ģildē, bet Stacijas laukumā pie t/c Origo 9. maijā notiks ORIGO Folk festivāla tradicionālais bezmaksas pasākums bērniem – te būs konkursi un daudz jautrības, muzicēs viesi no Irānas un Latvijas folkgrupa „Vecās Mājas”. Savukārt 6. maijā festivāla ietvaros koncerts Ventspils kultūras centrā.
Biļetes uz koncertiem Lielajā Ģildē – Biļešu serviss kasēs, www.bilesuserviss.lv
Ventspils kultūras centra kasē (Kuldīgas iela 18)
Biļešu cena uz koncertu – 5 Ls, uz diviem koncertiem – 8 Ls
Origo Folkfestivāla dalībnieki:
Mičiko Akao (flauta) un Šingon budistu mūki (Japāna)
Mičiko Akao ir viena no šodienas slavenākajām japāņu flautistēm. Viņas talants un enerģija japāņu bambusa flautai ir pavēris ceļu uz mūsdienu mūziku. Mičiko Akao ir muzicējusi gan Japānā, gan Ziemeļamerikā (viņas debija ASV notika 1972. gadā ar Sanfrancisko simfonisko orķestri un diriģentu Seidzi Ozavu).
Mičiko Akao programmā „Vēja rituāls: lotosa mandala” piedalās gan Šingon budistu sektas mūki – dziedātāji, gan budisma tekstu skandētājs, gan mūziķi. Mūki dzied shomyo dziedājumus, kas budismā ir ekvivalents gregoriskajiem dziedājumiem kristietībā. Tā ir svēto tekstu melodiska skandēšana. Šis dziedājuma veids ir radies Indijā, tad ieceļojis Ķīnā, bet 6. un 7. gs. līdz ar budismu nonācis Japānā, kur ieguvis nosaukumu shomyo.
Michiko Akao un Ayako Ishii – bambusa flautas
Yusho Kojima, Yuzen Yamanaka, Kojun Arai, Wasei Hirai, Shodo Shinko, Ryosho Togashi – shomyo-dziedātāji no Šingon budistu sektas
Yaukazu Sato – perkusijas
Isohiro Yamagishi – skandēšana
Shanbehzadeh ansamblis (Irāna)
Tēvs un dēls Saids un Nahibs Šanbezadē pārstāv retu tradīciju no Persijas līča reģiona – Dienvidirānas mazpazīstamā Bušeras novada etnisko mūziku. Bušeras tautas mūzikā un dejā sakausējušas persiešu, arābu, afrikāņu un indiešu tradīcijas – vēsturiski šis novads ir bijis dažādu tirdzniecības ceļu krustpunktā.
Saids Šanbezadē mūziku sāka mācīties jau septiņu gadu vecumā pie Bušeras meistariem, bet 20 gadu vecumā viņš nodibināja savu ansambli – Shanbehzadeh Ensemble, kas 1990. gadā ieguva pirmo godalgu Teherānas Fajr festivālā. Saids spēlē Irānas dūdas (neyanbān), dubultflautu (neydjofti), u.c. tradicionālos pūšaminstrumentus. Viņa dēls Nahibs Šanbezadē muzicē uz sitaminstrumentiem – darbukas, nelielajām zarbetempo bundziņām un citiem Dienvidirānas tautas sitamajiem instrumentiem. Tēva – dēla dueta priekšnesums ir hipnotisks un aizraujošs sufi rituāls ar persiešu un afrikāņu pieskaņu.
Saeid Shanbehzadeh – Irānas dūdas (neyanbān), dubultflauta (neydjofti)
Nahib Shanbehzadeh – Irānas tradicionālie sitaminstrumenti (darbuka, zarbetempo, dammām, u.c.)
Uiguru mukama Grupa (Uzbekistāna)
Uiguri ir tjurku tauta Centrālajā Āzijā, kas dzīvo gan Ķīnā (apm. 9 milj.), gan Kazahstānā (ap 230 tūkst.), Kirgizstānā (37 tūkst.) un Uzbekistānā (36 tūkst.). Uiguru bagāto mūzikas tradīciju pamatā ir mukams. Pats vārds mugham nāk no Azerbaidžānas, un tā ir sarežģīta mūzikas sistēma, kuras pamatā ir noteiktu skaņkārtu un modu sistēma un savstarpējās attiecības. Uiguru mukams ietver gan dziesmu, gan deju, gan tautas un klasisko mūziku. Šodien lielie tautas svētki, tādi kā meshrep un bezme, kuros ikviens iedzīvotājs varēja piedalīties mukama dejās un muzicēšanā, tiek rīkoti arvien retāk. Tādēļ tradīciju uzturēšana arvien vairāk nonāk folkloras ansambļu atbildībā.
Akram Hasimov
Rakhmatulla Samadov,
Arkin Aijupov
Mokhira Salimova
Shakhirizat Tokhtijeva
Tukhluk Rozi
Kavals Farīds Ajazs un viņa grupa (Pakistāna)
Kavali (qawwali) ir Islama dziesmas tradicionālā forma Indijā un Pakistānā. Kavals (qawwal) ir tas, kurš dzied kavali – praviešu tekstus un slavinājumus Dievam.
Tas ir ļoti ekspresīvs dziedāšanas veids, kur solistu (kavalu) pavada akustiskais taustiņinstruments, tablas un pavadošā dziedātāju grupa. Kavali tradīcija ir vairāk nekā 700 gadus sena, un tā ir cieši saistīta ar Sufi tradīcijām. Kavali dziedājuma izpildītājs un klausītāji tiek ievesti zināmā transam līdzīgā stāvoklī, sasniedzot garīgo ekstāzi, kurā iespējams sajusties vienotam ar Dievu. Tas ir kavali prakses augstākais mērķis.
Kavali tiek izpildīts teju visā pasaulē, tomēr tā garīgais centrs joprojām ir Pundžabas province Pakistānā. Pasaulslavenu kavali dziedāšanu 20. gadsimtā padarīja pakistānietis Nusrat Fateh Aku Khan, kura nepārspējamo meistarību ir atzinis gan Pīters Geibriels, gan Maikls Bruks.
Farids Ajazs arī ir atzīts kavali (qawwali) meistars – kavals. Farīda Ajaza grupa ir muzicējusi Lielbritānijā, Kanādā, Francijā, Vācijā, Itālijā, Austrijā, Grieķijā, Beļģijā, Sauda Arābijā, u.c.
Ustad Ghulam Fariduddin (Fareed) Ayaz Al-Hussaini
Abu Muhammad
Ali Akbar
Gayoor Ahmed Alhassani
Ghulam Akram
Moizuddin Haydar
Mubark Hassan Haris
Shah Blaeegh Uddin
Shahzad Hussain
Zarar Ahmed
„Vecās Mājas”
Grupa „Vecās mājas” dibināta 80-to gadu pašās beigās. Pēc teju vai divu desmitu gadu pauzes tā atkal sevi piesaka uz skatuves. Tā ir „mūžam zaļā” folkmūzika par vakar, šodien un vienmēr aktuālām tēmām; mūzika, kas uzmundrina un atraisa, rosina līdzdalību, ļauj pasmieties un reizēm pakļauj sentimentam. Grupas skanīgums, dvēsele un raksturs neatstāj vienaldzīgu pat visbargāko skeptiķi, jo grupas pazinēji saka, ka 9 vīri ar pieredzi vislabākie ir „dzīvajā” – We come best live.
Uģis Praulinš – balss, kokle, stabule
Andris Alviķis – balss, ģīga, akustiskā bassģitāra
Armands Alksnis – balss, ģitāra
Tālis Gžibovskis – balss, bungas un perkusijas
Armands Avotiņš – balss, vijole
Arnis Veisbārdis – balss, ģitāra
Jānis Lācis – balss, akordeons
Aivars Jermičuks – balss, perkusijas
Ralfs Dakters – balss, ģitāra, perkusijas
Vairāk informācijas: www.festivalporta.lv